Lyckas med förändringen – Förändringsprojektledarens tips!

”Nu genomför vi projektet. Förändringen tar vi sen…”. Det är tyvärr ett allt för vanligt förekommande synsätt hos både beställare och projektledare idag. Ofta beror det på resursbrist, men lika ofta på att insikten saknas om att varje projekt innebär en förändring – ringar på vattnet inom verksamheten som behöver förutses och tas om hand.

Den förändring som ett projekt, till exempel införandet av ett nytt system, kan medföra i verksamheten är exempelvis nya arbetsrutiner, nya roller för vissa medarbetare eller att nya verktyg behöver införskaffas. Dessa typer av förändringar är något som kan upptäckas om du gör en påverkansanalys i början av projektet. Andra förändringar upptäcks under projektets gång. Då är det viktigt att notera och följa upp dem.

För att kunna ta hem de effektmål som projektet ska åstadkomma krävs att man aktivt försöker förutse och hanterar förändringen. Här kommer fyra handfasta steg för att lyckas med det:

1 ) När du gör projektplanen – gör även en förändringsplan
Att förekomma en förändring är en framgångsnyckel. Att initialt göra en påverkansanalys och förändringsplan är därför nödvändigt. En förändringsplan innehåller vad man tror påverkan kommer bli på organisationen. Till exempel vilka personer och intressenter som bör involveras tidigt, eventuellt motstånd förändringen kan få hos vissa personer eller avdelningar, eventuella verktyg som kommer behövas köpas in vid införandet samt tidsplan med avstämningsmöten. Att förankra planen hos ledning och verksamheten är sedan avgörande.

2) Använda mallar och checklistor
Det ska inte vara komplicerat eller upplevas som jobbigt att genomföra en förändring. Det finns många färdiga mallar och checklistor som är bra för detta. Mallar och checklistor är också bra att arbeta med och enas kring gemensamt. Vill du ha tips på mallar och checklistor? Kontakta oss!

3) Håll förändringsplanen levande – följ upp
Det är lätt att man under ett projekt blir väldigt mycket ”här och nu”, speciellt när problem hopar sig. Trots det är det viktigt att förändringsplanen hela tiden följs upp och fylls på under resans gång. Det gäller helt enkelt att arbeta agilt, och vara vaksam på vad förändringarna i projektet medför längre fram. Regelbundna avstämningar av förändringsplanen är nödvändigt och skall vara en del av projektplanen.

4) Sign off – se till att förändringsåtgärderna implementeras
Har du gjort ovan punkter konsekvent kan de vinster och den effekt som projektet är satt att åstadkomma nu börja räknas hem. Ett genomfört projekt räcker inte, du måste också ha koll på förändringen. Det är viktigt att alla intressenter godkänner och skriver under på det!

Vill du veta mer om vad en bra förändringsprojektledare kan göra för din verksamhet? Vi kan projekt. Kontakta oss på Donald Davies & Partners.


Hälsningar,
Lars Carlsson
Förändringsprojektledare
Donald Davies & Partners

 

Vad har du för tankar kring detta ämne? Kontakta oss gärna eller fortsätt diskussionen på vår Facebook eller på LinkedIn.

Läs mer:
Insights: Varje projekt innebär en förändring

 

Detta är ett av våra mest populära Insights, här återpublicerat efter viss uppdatering.

En röd person struntar i projektplanen

 

Hur kommunicerar vi med varandra i projektet? Till vem ska vi kommunicera, vad ska vi säga och varför? En kommunikationsplan är ett viktigt styrdokument när det kommer till projektplanering. Att veta vem man kommunicerar med och hur de vill ha informationen till sig, är a och o.

Något vi understrukit tidigare angående projektets planeringsfas är vikten av en gedigen intressentanalys. Här kan du läsa vårt tidigare inlägg om det! När alla intressenter är identifierade bör kommunikationsplanen upprättas. Den första delen vid upprättandet av en sådan plan innebär att tänka igenom vilka olika personer, grupper och avdelningar du ska kommunicera till, och vad syftet med förändringen är för varje målgrupp.

Ofta pratar man om ”vad som ska ske härnäst” och ”hur” men man glömmer ofta bort ”varför”. ”Varför” är en viktig nyckel som ger både intressenterna och projektledaren viktiga insikter, och som i sig driver delprojekt eller projekt framåt och skvallrar om hur de ska genomföras.

En röd person struntar i planen

Vid implementering av en förändring måste du beskriva för mottagaren vad det är som ska realiseras. En del personer behöver se det visuellt, en del måste höra, och för andra räcker det med att de själva får läsa en detaljerad plan. Det är viktigt att hantera olika personer på olika sätt. En ”blå” person* måste till exempel få en detaljerad plan, samtidigt som en röd person ”struntar i planen”, och hittar andra sätt att ta till sig projektet på. För dem är syfte och målbild viktigt.

Under hela projektets genomförande har sedan en löpande kommunikation en avgörande roll. Det viktiga är att skapa en dialog, så att projektledaren hela tiden får indikationer om hur projektet fortlöper och om någon eller några intressenter inte hänger med i förändringen. Att tydliggöra för alla intressenter vem de kan och ska ha dialogen med är avgörande, utan en bra dialog kommer man att misslyckas med projektet.

Då finns det risk för att man har att göra med motarbetare istället för medarbetare.

Ett projekt flyter sällan på smärtfritt hela vägen från planering till mål, och som projektledare möter man många utmaningar längs vägen. Ibland behöver man samla extra kraft och energi! Därför har vi sammanställt en Spotify-lista med låtar som våra projektledare gärna lyssnar på. Enjoy!

Projektledarens Spotify-lista


  • Happy – Pharrell Williams
  • Krama dej – Björn Skifs
  • Liebe Offensive – Wulfband
  • Snabbköpskassörskan – Di sma undar jordi
  • Wake Me Up When September Ends – Green Day
  • Fyra Bugg & en Coca Cola – Lotta Engberg

 

Vill du veta mer om våra förändringsprojektledare och vad vi kan göra för din verksamhet? Vi kan projekt. Kontakta oss på Donald Davies & Partners.


Hälsningar

Anders Boson
Projektledare och partner
Donald Davies & Partners

 

Vad har du för tankar kring detta ämne? Kontakta oss gärna eller fortsätt diskussionen på vår Facebook eller på LinkedIn.

Läs även:
Insights: Börja med slutet. Fem rubriker i en snygg målbild!

 

*Här kan du läsa mer om färgerna blå, röd, gul, grön och vilka personlighetsdrag som beskriver varje färg.

SEBs stora systemskifte: Ett spännande projekt

Anders Wrebo, partner på Donald Davies & Partners, var huvudprojektledare när det troligen största systeminförandet under senare år i bank-Sverige genomfördes på SEB. Ett omfattande projekt över flera år, som kulminerade under en enda helg i april 2016 då omläggningen ägde rum.

Våren 2016 genomfördes det troligen största systeminförandet under senare år i bank-Sverige, när SEB införde ett nytt fondsystem. Projektet löpte över flera år och involverade över 200 personer från olika delar av banken. Läs hela caset här.

Agila förvaltningsteam stod för utveckling och anpassning
I början av projektet hade varje delprojekt sina uppdrag och resurser. Men under projektet valde SEB att införa en agil arbetsmetodik. Agila team knutna till respektive förvaltning fick till uppgift att leverera till de olika projekten.

– En fördel med att arbeta med agila team är att den egna organisationen, de som äger systemen, får bättre kontroll och förståelse för vad som sker. Utmaningen från projektets sida var att gå från att jobba med egna projektteam till att beställa resultat av över 30 självständiga agila leveransteam. I en värld där det agila teamet bara har en beställare blir det oftast oerhört effektivt. I detta fall fanns flera projekt som var beställare till leveransteamen, berättar Anders Wrebo.

Ett agilt arbetssätt ger hela organisationen bättre kontroll och förståelse för vad som sker i projektet.

Cross-synk- möten
En styrka med de agila teamen är den frihet de har att planera och prioritera det dagliga arbetet. Men det blir också en utmaning om de agila teamet själva börjar prioritera vilket projekts uppgifter som ska gå först. En övergripande portföljstyrning med tydlig och väl förankrad prioritering är en förutsättning. Ett effektivt verktyg för det är så kallade ”cross-synk- möten” med berörda projekt och leveransteam.

– Det är mycket viktigt att hela tiden föra en dialog med ALLA och hjälpa till att prioritera. När man väl är överens är de agila teamen väldigt snabba på att lösa sina uppgifter eller problem, säger Anders.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa din organisation med projektledning och agila arbetssätt? Kontakta oss på Donald Davies & Partners.

Hälsningar,
Anders Wrebo
Projektledare och partner, Donald Davies & Partners

Vad har du för tankar kring detta ämne? Kontakta oss gärna eller fortsätt diskussionen på vår Facebook eller på LinkedIn.

Detta är ett av våra mest populära Insights, här återpublicerat efter viss uppdatering.

Börja med slutet. Fem rubriker i en snygg målbild!

För en projektledare som precis blivit tilldelad ett uppdrag ligger ofta fokus på nästa steg, och på att snabbt komma igång. Men vad händer egentligen om du först tänker precis tvärtom? Börja med att visualisera målbilden, dvs hur ser det ut när allt är genomfört, levererat och förankrat?

Att visualisera resultatet av ett projekt, både för sig själv och för andra ger en bra spelplan för projektet. Syftet blir tydligt för alla inblandade, och ni kan tidigt ha den så viktiga dialogen om ”varför” och ”hur ser en realistisk plan ut då”? Om alla ser samma målbild blir vägen dit lättare att planera, förstå och gå! Vad ska då ingå i en målbild?

Fem delar i en väl visualiserad målbild:

  1. Det här blir de nya processtegen!
    Vilka processteg kommer att behövas för att införa till exempel ett nytt system? Det kan handla om förberedelser, utbildning och införande.
  1. Då finns kompetensprofilerna på plats!
    Varje tjänst har en specifik kompetensprofil där viss typ av kompetens krävs för att lösa arbetsuppgifterna på bästa sätt. Vilken kompetens och vilket beteende krävs för vilken tjänst efter att projektet är genomfört? Ibland kan det vara sin plats med en utbildning, i andra fall kanske rollen förändras i det avseendet att personen måste vara mer av en säljare. Då får man försöka koordinera nya arbetsuppgifter och nya tjänster på ett smidigt sätt så att ingen känner sig överkörd.
  1. Testning gör vi på detta vis!
    Testverktyg är något som ofta glöms bort och som inte prioriteras vid olika projekt. Att jämföra testverktyg och att planera in testningen direkt i målbilden (det ska vara testat på detta vis) är viktigt. Det kan annars bli något man missar och ”slänger in” mot slutet.
  1. Nya system är på plats och förankrade!
    Vilka system kommer anställda att jobba med när projektet är genomfört? Dessa system behöver introduceras och implementeras under projektets gång så att detta inte kommer som en chock för användarna vid projektets avslut.
  1. Det här innehåller slutrapporten!
    Till sist är det dags att genomföra avslutande aktiviteter som projektutvärdering, restlista, avveckling av resurser, befogenheter, en slutrapport upprättas och arkivering av dokument från projektet görs. Styrgruppen godkänner därefter slutrapporten och tar beslut om avveckling.

Så, hur var det att tänka tvärtom? Låt slutet bli början och början bli slutet vid nästa projektstart!


Hälsningar

Anders Boson
Projektledare och partner
Donald Davies & Partners

Vill du veta mer om våra förändringsprojektledare och vad vi kan göra för din verksamhet? Vi kan projekt. Kontakta oss på Donald Davies & Partners.

Vad har du för tankar kring detta ämne? Kontakta oss gärna eller fortsätt diskussionen på vår Facebook eller på LinkedIn.

Förberedd för GDPR? Det här behöver du ha koll på innan 25 maj.

I slutet av maj träder den nya dataskyddsförordningen i kraft. Vad innebär den för din organisation? Vad behöver ni göra och vilka rutiner bör ni ha på plats innan dess?

Här följer en checklista med fyra moment du redan bör ha påbörjat.

1) Inventera
Det första naturliga steget är att göra en informationsinventering och en systeminventering. Du måste få järnkoll på vilka personuppgifter och vilken personinformation din organisation har, om era kunder, kundprospekts, medarbetare med mera. Aktuella system att inventera kan vara ärendehanteringssystem och CRM-system. Vilket stöd har ni för registrering, avtal, laglig förpliktelse eller samtycke?

2) Informera och utbilda
Samtliga i din organisation bör få en övergripande information om vad GDPR är och vad det innebär i praktiken (t ex vilken information innefattas?). De som ansvarar för insamling och hantering av information bör utbildas i de nya striktare rutinerna.

3) Nya rutiner
Hur samlar ni in information och hur hanterar vi den? Om det inte finns en laglig förpliktelse eller avtal i botten, måste varje individ godkänna att ni samlar in och hanterar informationen. Dessutom måste ni också hitta och ta bort en individs information om de vill det. Vilka rutiner och vilken organisation kräver detta?

Radera gamla ”bra-att-ha-register” och fokusera på nya rutiner

4) Säkerhet och ansvarig
Dataskyddsförordningen ställer också högre krav på informationssäkerhet, där ISO 27000 är ett rättesnöre. Det innebär bland annat högre krav på er lösenordshantering, hur ni övervakar era routrar och servrar med mera. Dessutom ska varje organisation ha en uttalad infosäkerhetsansvarig med järnkoll på information och rutinerna och vissa åtaganden gentemot Datainspektionen.

Även efter den 25 maj kommer många företag och organisationer att arbeta med dessa saker. Att ha sakerna på plats, eller åtminstone påbörjat arbetet innan 25 maj är viktigt, annars kan straffet blir dryga böter om Datainspektionen gör ett besök.

Lugn. Än finns tid.
Än är det inte för sent att konsultera eller anlita oss på Donald Davies & Partners. Det här kan vi göra redan nu: Allmänna och speciella utbildningar och föreläsningar, projekt kring GDPR-anpassning, informations- och systeminventering, framtagande av ledningssystem för GDPR och implementering av obligatoriskt behandlingsregister enligt artikel 30.

Det nya är att vi inte längre äger informationen, vi lånar den bara

Något oklart kring er GDPR-efterlevnad? Kontakta mig!

konsult-per-arne-brattemo-projektledare-donald-davies-partners
Hälsningar,
Per-Arne Brattemo
Projektledare och partner
Donald Davies & Partners

 

TRE KORTA OM GDPR

  1. Den nya europeiska dataskyddsförordningen (GDPR) börjar gälla 25 maj 2018 för alla företag och organisationer. Den täcker in allt i från insamling av personuppgifter och information från personer, till lagring, bearbetning och användning av den.
  2. Den stora skillnaden blir att företag och organisationer inte längre kan äga personinformation – den är på lån. Om det inte finns laglig förpliktelse att samla in uppgifterna eller ett avtal i botten, måste varje individ ge sitt samtycke till att du får nyttja och behandla informationen. Individen kan när som helst kunna kräva att få sina uppgifter avregistrerade eller ändra dem om de är felaktiga.
  3. Förordningen ställer höga krav på att det finns en personuppgiftsansvarig inom varje organisation. Exempelvis måste register föras över personuppgiftshandlingar och eventuella dataintrång meddelas till Datainspektionen.


Läs mer om vår tjänst: 
GDPR

Vill du veta mer om vad vi kan göra för din verksamhet? Vi kan projekt. Kontakta oss på Donald Davies & Partners.

Vad har du för tankar kring GDPR? Kontakta oss gärna eller fortsätt diskussionen på vår Facebook eller på LinkedIn.

Så bygger du en organisation med gig:are

Fler och fler väljer bort en traditionell anställning för att istället arbeta som egenföretagare, frilansare eller som projektanställd. Varierande uppdrag, att få arbeta med nya organisationer och människor är det som lockar till att bli en så kallad ”gig:are”.

Här på Donald Davies & Partners har vi haft ”gig-ekonomi” som affärsmodell sedan millennieskiftet. Här är alla konsulter egna företagare, som verkar exklusivt under vårt gemensamma varumärke. Sedan starten har vi lärt oss en hel del om hur det är att anlita egna företagare som vill styra över sitt arbetsliv, och som samtidigt ska representera och bygga vårt varumärke.

Tips när du anlitar gig:are
Vilka lärdomar har vi på Donald Davies & Partners lärt oss av att anlita egna företagare som vill styra över sitt arbetsliv, men som samtidigt ska representera och bygga vårt varumärke?

  • Sätt ett ramverk, men lås inte in.
  • Dela samma värdegrund.
  • Hitta dem som vill vara egna, men ändå tillhöra.

Vill du se tipsen i sin helhet? I en krönika på Cinode berättar vår vd Pernilla Eriksson mer om gig-ekonomin och om hur du kan bygga en organisation med gig:are. Läs den här!

Vi vill att våra konsulter säger upp sig och startar eget

Emanuel Fratini, Utvecklarbolaget

 

Det är roligt att se att allt fler företag hoppar på tåget och att gig-ekonomin växer sig allt större. I Veckans Affärer kan du läsa en artikel om Utvecklarbolaget och deras syn på gig- ekonomin. Artikeln publicerades 30/1 2018.


Pernilla Eriksson
vd Donald Davies & Partners


Läs även
:
Har du tid att cykla i alperna? Bli partner!


Detta är ett av våra mest populära Insights, här återpublicerat efter viss uppdatering.

Prioritera dig själv och bli framgångsrik

Nytt år, nya möjligheter, utmaningar och kanske även nya nyårslöften? Det är lätt att rivstarta året och kalendern tenderar att rätt snart bli fullbokad eftersom många projekt ska startas upp samtidigt. Du ser väl till att reservera tid till dig själv?

Projektledare är resultatorienterade specialister som jobbar i team för att få saker att hända, och för att få saker att hända jobbar de förstås väldigt hårt, vilket kräver en otrolig dedikation.

Real experienced project people are a rarity, and they are vital to success. – Donald Davies

Som framgångsrik projektledare får du se upp så att du inte bokar kalendern full, för då kommer du inte ha någon tid till övers för reflektion, planering, eller för den delen, tid till att överblicka vad som faktiskt pågår för tillfället. Vår grundare Donald Davies* beskriver i sin bok Project Secrets att tricket för att undvika detta är att schemalägga tid till sig själv i sin kalender. Det är dags att prioritera sig själv helt enkelt.

Att prioritera sig själv är att prioritera sitt arbete

Prioriteringen av dig själv blir indirekt prioritering av ditt arbete eftersom du ger dig själv tid för värdefull reflektion. Avsätt stående tider i din kalender till detta och glöm inte bort att prioritera dessa inbokade tider och se till att inte boka av dem, för då gör de ingen som helst nytta.

Letar du efter ännu ett nyårslöfte så har vi ett åt dig – prioritera dig själv!

I Donalds bok Project Secrets hittar du fler tips för hur ett projekts olika delar kan planeras och genomföras för att bli framgångsrika. Beställ boken här.

*Donald Davies gick bort den 13 juli 2017. Donald var en pionjär inom projektledning och även en av grundarna bakom Donald Davies & Partners.

Läs mer om Donald här>>

Tomten – en projektledare i världsklass

Tror du på Tomten, eller har ett allt starkare tvivel slagit rot med åren? Kanske är tvivlet ett resultat av samhällets ifrågasättande av Tomtens existens, eller snarare hans gärning. Vi inte bara tror, vi vet att Tomten är en projektledare i världsklass.

Utifrån ren matematisk logik har tomtens verkningsgrad ifrågasatts i grunden. Den bevisföring som anförts bygger i korthet på det omöjliga i att hinna med alla åtaganden, givet antalet leveransställen, involverade avstånd, till buds stående tid samt synnerligen ineffektivt transportmedel (renar och släde). För mer information om det förda resonemanget hänvisas till följande länkar:

Tomten har 34 mikrosekunder (aftonbladet.se)

Existerar jultomten? (skrattnet.se)

Förmodligen stämde detta också en gång i tiden. Det finns flera av oss – i den erfarna generationen – som kan vittna om grusade förhoppningar. Inte fick vi det vi allra mest önskade oss, ibland fick vi inte något över huvud taget. Vi fick nöja oss med dopp i grytan och skavda grisfötter i bästa fall. Tomtefunktionen haltade betänkligt.

Enligt initierade källor inom Donald Davies & Partners, genomförde tomteorganisationen för ett antal år sedan en serie av Workstorms®, inrättade multiprojektkontor för samtliga avdelningar och implementerade optimala förvaltnings- och förändringsprocesser. Resultatet är välkänt. Numera får de flesta barn i Sverige i stort sett exakt vad de önskar sig (och många ofta även lite till). Tomten finns. Tomten fungerar.

Nu när vi konstaterat det, ser vi fram emot nästa steg i förändringsarbetet – att tomteverkstan säkrar en hundraprocentig leverans, så att alla barn får en riktigt god jul!

God jul & Gott nytt år önskar Donald Davies & Partners genom

konsult-per-arne-brattemo-projektledare-donald-davies-partners

Per-Arne Brattemo
Projektledare och partner, Donald Davies & Partners

 

Tips!
Du vet väl att vi på Donald Davies & Partners erbjuder särskilt utvecklade tjänster för styrning av hela projektportföljer? Genom dessa får du styrning, kontroll och optimal utdelning av organisationens samtliga projekt. Oavsett komplexitet…

.

Nyttoeffekter – för vem gör vi vad och varför?

Ett projekt syftar till att skapa förändring. Men varför just detta projekt? Finns det en förståelse i organisationen? Är det i linje med den övergripande strategin? Detta är stora och viktiga frågor inför ett projekt.  För vem gör vi egentligen vad, och varför?

Identifiera nyttoeffekterna

Tidigt i projektet är det viktigt att få svar på frågan varför – det är den viktigaste frågan. Svaret på varför en förändring ska genomföras kommer man fram till genom att identifiera förändringens nyttoeffekter, det vill säga verksamhetsnyttor som kan ske till följd av en förändring. Nyttoeffekterna är viktiga att förankra hos olika intressenter för att skapa förståelse och engagemang hos de som berörs av förändringen.

Värdering & uppföljning av nyttoeffekter

När man arbetar i projekt handlar det om att analysera, värdera, presentera och ta hem effekter. Vi använder oss ofta av Workstorms för att analysera och värdera nyttoeffekter. Vid en Workstorm samlar vi organisationens nyckelpersoner, det vill säga personer som har bra insyn och en helhetsöverblick av organisationen som då tillsammans med projektledaren får identifiera och värdera de olika nyttoeffekterna. Det krävs ca 3-4 Workstorms för att analysera de allra viktigaste nyttoeffekterna.

Efter att nyttoeffekterna är identifierade och värderade är det viktigt med kontinuerlig prioritering, uppföljning och utvärdering för att se till att vi får de nyttor som vi tänkt oss. Denna information är viktig för bästa möjliga utfall av projektet. Det är också viktigt för organisationens lärande då man kan utvärdera och se vad som kan göras annorlunda i framtiden för att effektivisera och förbättra projektarbetet.

Tidigt i projektet är det viktigt att få svar på frågan varför – det är den viktigaste frågan.

I arbetet med att realisera nyttoeffekterna är det ovärderligt med tidiga exempel som kan ge förståelse av vilka insatser som skall prioriteras. Här är agila modeller värdefulla förstås men det kan också vara referensstudier eller pilotprojekt etc.

Det är också viktigt att fundera på i vilken ordning som projektet fokuserar på olika nyttoeffekter, till exempel att ha kundnöjdhet/användbarhet i fokus inledningsvis för att få ett bra mottagande av leveransen. Därefter kan man komplettera med nyttoeffekter som fokuserar mer på effektivitet och kostnadsbesparing. För att hålla igång dialogen om nyttoeffekterna under hela projekttiden är det viktigt att ha mottagare/verksamhet involverade. För vem gör vi egentligen vad och varför? Frågan om varför är något som förenar.

Robert Sandbergs checklista till dig som Förändringsprojektledare:

  • Kom ihåg VARFÖR-frågan, den är lätt att glömma när man fått ett scope, se till att ompröva och fundera på om något glömts av.
  • Beskriv & värdera nyttoeffekter, visa upp struktur och ha med dessa genom hela projektet.
  • Jobba agilt för att maximera nyttoeffekter.
  • Kommunikation är a och o.
  • Det behövs både projekt-och förändringsledning.


Hälsningar,
Robert Sandberg
Förändringsprojektledare och partner, Donald Davies & Partners

 

Vill du veta mer om våra förändringsprojektledare och vad vi kan göra för din verksamhet? Vi kan projekt. Kontakta oss på Donald Davies & Partners.

Vad har du för tankar kring detta ämne? Kontakta oss gärna eller fortsätt diskussionen på vår Facebook eller på LinkedIn.

Läs även:
Workstorm som metod
Insights: Hos vem innebär projektet en förändring? Tre steg för en bra intressentanalys.
Insights: Ge ditt projekt en bra start – ta tjuren vid hornen!
Insights: Fyra hörnstenar för effekthemtagning

Projektledaren – projektets katalysator

Det är projektledarens uppgift att hitta ett nytt läge i organisationen och vara en katalysator i projektet och förändringen, det vill säga både leda den, och navigera i den längs projektets gång. Detta är allt annat än lätt, särskilt om projektet är på en internationell eller global nivå.

Som projektledare är det viktigt att kunna förutse ett projekts direkta och indirekta påverkan på en organisation. Kommer projektet att innebära en förändring? Vilka berörs av denna förändring? För att ett projekt ska bli lyckat krävs det att få alla att acceptera förändringen, först då kan ett projekt ge positiva effekter.

Effekthemtagning handlar både om ekonomisk vinning, ökad effektivitet och en förståelse för förändringens syfte. Ju fler som är införstådda med förändringen desto lättare blir genomförandet.

Att vara förändringens katalysator i ett internationellt eller globalt projekt är verkligen en utmaning. Där stöter du på olika kulturer, förhållningssätt och värderingar, och därmed även olika sätt att ta sig an – och hantera –  en förändring.

Här följer några tips till dig som arbetar i internationella eller globala projekt:

1. Välj ett team på lång sikt
Ett globalt projekt för en stor verksamhet kräver ett team som både är kompetent i grunden och som kan anpassa sig och utvecklas under tid. Ju mer sammansvetsat teamet blir, desto större blir förutsättningen för ett lyckat resultat vid slutet av regnbågen.

2. Sätt kommunikationen främst
När många likadana projekt genomförs parallellt och resurserna ibland sitter tusentals mil ifrån varandra, måste kommunikationen stämma i alla led. Detta har högsta prioritet.

3. Var förberedd på kulturkrockar
Arbetssätt, rutiner, resurser och ledarskap ser olika ut på olika platser i världen. Tydligt ledarskap i kombination med ett öppet sinne förebygger kulturkrockar – och projektkulturkrockar.

Kommunikationen måste stämma i alla led

Våra projektledare har lång erfarenhet av effekthemtagning och styrning av projekt ur ett nyttoperspektiv, med metoder som stödjer övergripande verksamhetsförändringar.


Hälsningar,

Ingela Grim
Säljare, Donald Davies & Partners

Vad har du för tankar kring detta ämne? Kontakta oss gärna eller fortsätt diskussionen på vår Facebook eller på LinkedIn.

Läs även
Hur vi arbetat med ett globalt projekt: Ett lyckat mastodontprojekt hos gruvjätten

.