Enligt rapporten från TRR spår man idag att 85 procent av de yrken som kommer att finnas år 2030 inte existerar än. Några av skälen till de snabba rörelserna på arbetsmarknaden är ständigt ökande globalisering, digitalisering och automatisering.
Vid sidan av förändringarna inom arbetslivet anser många organisationer att digitalisering är en av de stora utmaningar de står inför idag. Och för en lyckad övergång till digitala lösningar krävs förstås relevant kompetens (se länk till vårt förra blogginlägg). En avgörande faktor är därför hur du som projektledare tacklar kompetensfrågan vid digitaliseringsprojekt. För hur hittar man egentligen rätt projektmedlemmar i en tid när det är svårt att hänga med i utvecklingen?
Försök att förutse effekten av digitaliseringen
Till att börja med gäller det att vara ödmjuk: Som projektledare kan du inte ha en fullständig överblick över alla nya yrken. Det du däremot bör göra är att tidigt fundera igenom hur organisationen kommer att påverkas av digitaliseringen ur ett kompetensperspektiv. Med nya processer kan vissa arbetsuppgifter och roller inom verksamheten försvinna, medan andra plötsligt uppstår. En del avdelningar kanske inte behövs efter digitaliseringen, och då gäller det att vara förberedd.
Identifiera behov och förankra förändringen
Börja med att förankra förändringen hos ledningen, precis som vid ett traditionellt projekt. Här gäller det att vara tydlig: Vad kommer digitaliseringen att innebära för verksamheten? Vilka processer innehåller det nya konceptet och vem gör vad? Hur ska digitaliseringen knytas till affärsmodellen? Det är viktigt med både behovsanalys och omvärldsbevakning för att veta vilken kompetens som är relevant inom projektgruppen och inom verksamheten i stort. Kort sagt: Organisationen behöver förstå sitt kompetensbehov för att kunna få de mest engagerade och kompetenta medarbetarna.
Snegla på konkurrenter som genomfört digitaliseringsprojekt. Hur har de gått tillväga? Vad kan man lära av deras omställningar?
Dra fortsatt nytta av projektgruppen
Digitaliseringen måste också förankras hos övriga medarbetare inom organisationen. Både genom tydlig information och kompetensutveckling. Det är top-down som gäller, redan från start. I vissa fall har det visat sig vara effektivt att ha en anställd med övergripande ansvar för både behovsanalys och förankringsarbete, som projektledaren kan jobba mot. Verksamheten måste ju vara redo att ta över arbetet efter projektet – annars är risken att digitaliseringen kantrar vid överlämningen.
Kanske finns all kunskap som behövs för det fortsatta arbetet inom projektgruppen? Då kan det vara värt att dra nytta av projektteamets kompetens även efter att digitaliseringsprojektet nått sin slutpunkt. Om teammedlemmarna är anställda i verksamheten kan de hjälpa till att utbilda sina kollegor. Men de kan även axla nya roller i samband med organisationsförändringar.
När det gäller kompetens måste du alltså veta vad du vill ha för att kunna få det.
Vill du veta mer om hur vi leder digitaliseringsprojekt? Vi kan projekt. Kontakta oss på Donald Davies & Partners.
Hälsningar,
Jan Kullander
Fd Projektledare och partner, Donald Davids & Partner