Tiden var mogen. Ett föråldrat fondsystem, nya regulatoriska krav och nya tjänstebehov gjorde att SEB beslutade att byta fondsystem. En förbättring som skulle innebära ett bredare tjänsteutbud och bättre service för kunden, liksom nya affärsmöjligheter och en modern plattform för framtida digitaliseringar för banken.
Projektet hade pågått ett antal år och gjort några leveranser när det gick in i en ny fas. Ett behov av förstärkt projektledning uppstod och Anders Wrebo, partner på Donald Davies & Partner, anlitades som huvudprojektledare för införandet av det nya systemet. Anders hade vid denna tidpunkt en gedigen bakgrund av att leda, och framförallt slutföra, omfattande projekt hos bland annat SEB. Den övergripande uppgiften blev att driva projektet mot tidplan och samtidigt kvalitetssäkra leveransen och införandet. En roll som bland annat innebar ansvar för utveckling, migrering, verksamhetsanpassningar och business readiness – ett helhetsansvar både ur ett verksamhets- och it-perspektiv.
Över 30 agila förvaltningsteam
Utmaningen var inte bara att byta system, utan även att det skulle integreras med ett 50-tal andra system. Dessutom skulle själva omläggningen ske under en och samma helg. Över 200 personer från olika delar av banken arbetade i projektet. Utvecklingen och anpassningen gjordes av över 30 agila förvaltningsteam.
Ett tydligt krav var att kunderna inte skulle känna av skiftet på något negativt sätt. Till exempel fick inte fel uppstå efter införandet som gjorde att kunderna inte kunde handla i fonder, eller att de fick felaktiga innehav. Därför blev testning av funktionalitet och prestanda, samt repetering av migreringen inför omläggningen avgörande. Anders var drivande i att det skapades en komplett parallell testmiljö där tester och övning kunde genomföras i flera omgångar.
Dags för den stora omläggning
All handel med fonder och Internetbanken stängde på fredagen. På måndagen veckan efter skulle det nya systemet vara igång. Dagarna där emellan var planerade in i minsta detalj och en stor beredskap med extra resurser ifall något skulle gå fel under helgen och tiden efter sattes in. Till exempel hade telefonbanken extra personal och resurser på plats. Men den extra beredskapen behövde aldrig utnyttjas.