Robin Collins

Robin Collins

Expertis

Projektledning, Programledning, Förändringsledning, Processutveckling

Utdrag ur CV

Förändringsprojektledare vid införande av nytt arbetssätt, Arbetsförmedlingen IT

Analys av modell för ekonomisk styrning, FMV

Projektledare vid införande av förvaltningsmodell, Swedegas

Projekt- och processanalys, Varbergs kommun

Program-, projekt- och förändringsledare, Ambea Sverige

Införande av ny styr- och förvaltningsmodell, SJ

Projektledare/projektledarstöd, Systembolaget

Vilken är din inriktning/ditt kompetensområde?

Förändringsledning, projektledning, verksamhetsutveckling och processutveckling, oftast med IT i grunden. Och i alla kombinationer där emellan. Branschoberoende.

Att leda i förändring och skapa effekt…

Hur länge har du varit konsult genom Donald Davies & Partners?

Sedan mars 2016.

Hur skulle du beskriva dig själv som person – och som konsult?

Jag har erfarenhet från flertalet större företag och organisationer som genomgått mer omfattande förändringar. Det gäller både förändringar inifrån och från en förändrad omvärld.

Mina erfarenheter har gett mig en bra ”verktygslåda” för att analysera, hitta och genomföra effektiviseringar i de flesta verksamheter kopplat till IT.

Egenskaper som utmärker mig är lugn, god analysförmåga och att jag är bra på att motivera. Jag får snabbt överblick, ser åtgärdsmöjligheter och håller lugnet även i komplexa lägen. Jag kan därmed bibehålla fokus för mig och mina medkombattanter för att driva rätt åtgärder här och nu.

Berätta lite kort om ett minnesvärt uppdrag? Vilket företag gällde det?

Ett uppdrag inom vårdkoncernen Ambea. Bakgrunden var att IT hade leveransproblem efter snabb tillväxt och snabba förvärv, att IT-kostnaderna var svårmotiverade och att verksamheten som följd hade tappat förtroende för IT-stödet. Mitt uppdrag utvecklades från analys och processutveckling till förändringsprojektledning och slutligen strategiarbete.

Effekt/resultat: Vi vände verksamhetens tvivel till IT till att de började känna tilltro. Vi skapade ökad leveransförmåga av IT, skapade kontroll på IT-kostnader och införde nya styrmodeller. Detta samtidigt som totala IT-budgeten sänktes.

Vad skulle ditt önskeuppdrag vara?

Det minnesvärda uppdraget ovan fångar det ganska bra. Att i ett tidigt skede vid ett identifierat förbättringsbehov genomföra analys och vara med och stödja verksamheten i drivande roller under övergången till nytt läge.

Vad tycker du är det bästa med att tillhöra Donald Davies & Partners?

Erfarna, kompetenta och trevliga kollegor. Utvecklande miljö. Bra affärsmodell. Vi har flera utvecklande aktiviteter både för oss konsulter och för kunder, vilket är kul.

I grunden delar jag värdegrund och står för de tjänster Donald Davies & Partners erbjuder. Och de förstår vilken typ av uppdrag som passar mig och som jag brinner för, som borgar för en god matchning mot uppdrag och som i sin tur ger goda resultat hos kunden.