Hos vem innebär projektet en förändring? Tre steg för en bra intressentanalys.

Du kan genomföra ett projekt “by the book”, men ändå misslyckas fatalt om de personer som påverkas av leveransen inte är redo och mottagliga. Hur väl du förankrar och involverar intressenterna i förändringsprocesserna får den allra största betydelse vid införandet av projektet. Så här jobbar du med den så viktiga intressentanalysen och de som ska göra verklighet av den planerade förändringen.

Hur undviker du då att misslyckas med implementeringen? För att kunna förankra projektet och involvera intressenterna måste du definiera alla som blir berörda av projektet, och du måste dessutom analysera vilka konsekvenserna blir för dem när projektet väl är klart. Något som generellt sett är viktigt under införandet är en tydlig kommunikation, informationsplanering och transparens.

Det tar tid att få med alla ombord, och därför är det viktigt att förankra projektet tidigt så att intressenterna har tid att ta till sig projektet. Hur ska du då gå till väga mer konkret?

 

Så genomför du en bra intressentanalys

 

  1. Definiera dina intressenter

Se över vilka som är dina kärn-, primär- och sekundärintressenter. Kärnintressenter är ofta till exempel beställare eller styrgrupp, primärintressenter innefattar istället leverantörer och användare, och sekundärintressenter kan vara myndigheter, intresseorganisationer eller liknande. Se över hur dessa intressentgrupper påverkas av projektet. Lita inte blint på uppdragsgivarens lista utan hör dig för och ta reda på vilka andra grupper som faktiskt kommer att bli påverkade.

  1. Vilken typ av information funkar till vem – fyrfältaren

Placera ut alla intressentgrupper i en fyrfältsmodell där en axel står för hur mycket eller lite en intressentgrupp påverkas av projektet. Den andra axeln ska representera vilken typ av kommunikation och information som är lämplig till denna intressentgrupp, och om det är bättre med informell eller formell information.

  1. Hur påverkas, och hur påverkar, intressenterna?

Fundera över hur de olika intressentgrupperna påverkas av projektet och hur de påverkar andra i projektet. Kanske har förändringen stor påverkan på företagets mellanchefer, och kanske har de i sin tur ansvar att kommunicera budskapet vidare till sina anställda? Då blir detta en målgrupp som har stor påverkan på hur andra upplever projektet. En intressentgrupp som ofta påverkar andra i ett projekt är kulturbärare, vilket är personer med en informell position i verksamheten. Kulturbärare är en viktig målgrupp i ett förändringsarbete då de är ambassadörer eller förmedlare av ett viktigt budskap, vilket gör att de i hög grad påverkar andra i projektet.

Lita inte blint på uppdragsgivarens lista utan hör dig för och ta reda på vilka andra grupper som faktiskt kommer att bli påverkade.

När du har definierat alla intressentgrupper kan du lägga upp strategier för vad, och hur du ska kommunicera med dessa under projektets gång.

Vill du veta mer om våra förändringsprojektledare och vad vi kan göra för din verksamhet? Vi kan projekt. Kontakta oss på Donald Davies & Partners.

Hälsningar,
Patrick Hillberg
Förändringsprojektledare och partner, Donald Davies & Partners

 

Vad har du för tankar kring detta ämne? Kontakta oss gärna eller fortsätt diskussionen på vår Facebook eller på LinkedIn.

Läs även:
Insights: Ge ditt projekt en bra start – ta tjuren vid hornen!